Waarom een 'Concert' draaiboek?
Chaos, stress, onduidelijkheid en misverstanden tijdens het organiseren van een concert!
Vanaf 2014 ben ik actief in de wereld van concertorganisatie. Ik ben begonnen als bestuurslid van een semiprofessioneel koor en heb meegewerkt aan het organiseren van meerdere (grote) concerten.
Al snel merkte ik dat er veel tijd verloren ging aan onoverzichtelijke voorbereidingen. Vergaderingen liepen uit, verantwoordelijkheden waren onduidelijk, stress en misverstanden lagen op de loer. Dat kon anders.
Ik ben toen direct aan de slag gegaan met het maken van een helder en doelgericht draaiboek. Een praktische hulpmiddel waarin alle elementen van een concertorganisatie zijn opgenomen: Wat moet er gebeuren, Wie is verantwoordelijk, Wanneer is de deadline?
Het resultaat was direct merkbaar: vergaderingen werden 50% aan tijd korter, overleg werd veel doelgerichter en iedereen wist precies wat er van hem of haar werd verwacht. Bestuursleden en vrijwilligers hadden minder stress, er was minder ruis en meer focus. Iedereen was blij!